الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چيست؟ و در سئو چه تاثيري دارد؟

با سلام خدمت همراهان هميشگي ويكي دمي. در اين سري از آموزش سئو قصد داريم در مورد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل صحبت كنيم. مرغ مگس خوار زماني كه معرفي شد بسياري از نتايج جستجو را تحت تاثير خودش قرار داد و باعث شد شكل جديدي از جستجوها و نمايش‌ها در دنياي موتورهاي جستجو پديد آيد. اگر از علاقه‌مندان به الگوريتم هاي گوگل هستيد، مقاله الگوريتم مرغ مگس خوار را تا انتها بخوانيد تا با يكي از مهم‌ترين آنها آشنا شويد.

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird Algorithm Google) چيست؟
هدف اصلي آن، بهينه‌سازي جستجوي كاربران است. بر خلاف الگوريتم پاندا و الگوريتم پنگوئن كه در ابتدا به عنوان افزونه (add-ons) به الگوريتم ‌هاي موجود در گوگل اضافه شدند، مرغ مگس خوار از ابتدا به عنوان يك الگوريتم اصلي براي بهينه‌سازي جستجوي كاربران تعريف و عرضه شده است.

تمركز اصلي آن بر روي عبارات است و اين امكان را به گوگل مي‌دهد كه بتواند عبارات جستجو شده را به طور كامل تجزيه و تحليل كند و سرعت دسترسي كاربران به نتايج را افزايش دهد. با توجه به اين تعريف متوجه مي‌شويم كه گوگل نام مناسبي براي آن انتخاب كرده است.

 

دليل نامگزاري الگوريتم مرغ مگس خوار توسط گوگل
مرغ مگس خوار پرنده‌اي است كوچك و باهوش كه دو ويژگي دقت و سرعت را در كنار يكديگر دارد. الگوريتم گوگل نيز سعي مي‌كند با درك دقيق مفهوم عبارت جستجو شدهدر كمترين زمان و بيشترين سرعت، همان نتايجي را به كاربر نمايش دهد كه كاربر به دنبال آن‌ها مي‌باشد.

 

چگونه الگوريتم مرغ مگس خوار جستجوي گوگل را تغيير داد ؟
از پاييز سال 2013، تاثير خود را بر روي نتايج ميلياردها جستجو گذاشته و براي كاربران، صفحه‌ي نتايج شخصي‌تر و صميمي‌تري از جستجو را فراهم كرده است. البته نبايد فراموش كنيم كه پاسخ‌دهي گوگل در ميكرو ثانيه به سوالات متني در نتيجه تغييرات گسترده‌اي در طول 20 سال اين موتور جستجو است، اما امروزه نتايج، ديگر بر اساس كلمات كليدي خاص مشخص نمي‌شوند و كل عبارت مورد توجه قرار مي‌گيرد.

مرغ مگس خوار جستجويي كه ما انجام داده‌ايم را درك مي‌كند و معناي آن را در نتايجي كه به كاربران نمايش مي‌دهد لحاظ ميكند.

براي اينكه بتوانيد كاملا اهميت به روزرساني مرغ مگس خوار را درك كنيد، با ما همراه شويد تا به شما نشان دهيم كه جستجو قبل از اين به روزرساني در گوگل به چه شكلي بوده و اين الگوريتم براي چه كاري طراحي شده و چرا واقعا زندگي ما را تغيير داده است. 

جستجو قبل از الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل به چه شكل بود ؟
در تابستان 2013، اصول SEO كم و بيش شبيه به همان چيزي بود كه امروزه از آن استفاده مي‌كنيم. ما در آن زمان هم در عصر «محتواي عالي» زندگي مي‌كرديم و به حمايت لينك‌ها (خريد لينك و يا ساخت لينك) در وب‌سايتمان نياز داشتيم و هدف ما هميشه، توانايي پاسخ دادن به سوالاتي بود كه براي مردم اهميت داشت. اگرچه حتي يك سال بعد از عرضه الگوريتم مرغ مگس خوار ، نتايج جستجو بسيار متفاوت بود.

 

يك سال قبل از انتشار اين الگوريتم، نتايج جستجو به شما دقيقا همان چيزي را مي‌دادند كه درخواست كرده بوديد، مثلا براي جستجوي تك كلمه‌اي “Games” و براي رشته طولاني‌تر “شهردار بورلينگام در كانزاس كيست؟” و يا حتي يك كلمه اختصار معروف مثل “NBA”، اين كار به شكل catch انجام مي‌شد.

نتايج اغلب موارد كاملا دقيق بود، البته پاسخ عميق و مفهومي با منابع كافي در مورد جستجو به كاربر ارائه نمي‌شد. توانايي تجزيه و تحليل درخواست‌ها هنوز يك چالش براي گوگل بود مخصوصا زماني كه گوگل بايد تفاوت دو درخواست شبيه به هم با معناي متفاوت را تشخيص مي‌داد.

به عنوان مثال موزيك و تاتر مي توانند گزينه هاي خوبي براي اثبات اين موضوع باشند. اگر الان در گوگل درباره “The Globe” جستجو كنيم، اطلاعاتي در رابطه با تئاتر معروف Globe كه مربوط به شكسپير است به دست مي‌آوريم. اگر اين جستجو در سال 2010 انجام مي‌شد، به احتمال زياد اطلاعاتي در رابطه با كروي بودن “Globe” زمين و يا اطلاعاتي در رابطه با سازمان Global Learning and Observation to Benefit the Environment به شما داده مي‌شد.

حالا در نظر بگيريد كسي كه جستجو  مي‌كند، علاقه اي به بازيگران نداشته باشد و چيزي كه با وارد كردن كلمه Globe در جستجوي آن است يك ترانه از سال 1991 به همين نام است.  امروز به‌راحتي مي‌توانيم درخواست‌هاي جستجوي خود را در گوگل طوري تنظيم كنيم كه گوگل بتواند پاسخ دقيق سوال‌ها را بازيابي كرده و نمايش دهد. فقط درنظر داشته باشيد كه در هر صورت نبايد سوال‌هاي اشتباه، شبيه به «ماشين حضرت مسيح چيست؟» بپرسيد چون حتما جواب اشتباهي مي‌گيريد.

براي درك كامل اين الگوريتم، بايد با ويژگي‌هاي اصلي گوگل كه تاثير زيادي بر روي جستجو دارند و الگوريتم مرغ‌ مگس‌ خوار گوگل در جستجو از آنها كمك مي‌گيرد آشنا شويم كه يكي از ويژگي‌هاي اصلي گوگل، «گراف دانش و جستجوي معنايي» است.

 

 

گراف دانش (Knowledge Graph) در سال 2012 منتشر شد.
ايده اصلي آن به شكلي بود كه به عنوان مثال، وقتي شما جمله «اقامتگاه پاريس هيلتون» را جستجو كرديد، اطلاعات مربوط به آن متن را آماده كند.

قبل از گراف دانش ممكن بود كه شما اطلاعاتي مربوط به «هتل هيلتون» كنار «رود سن» را به جاي نتايج مربوط به «خانم پاريس هيلتون» وارث هتل‌هاي هيلتون دريافت كنيد. در واقع گوگل با استفاده از گراف دانش مي‌تواند اطلاعات ديگري كه ممكن است مربوط به جستجوي يك كاربر باشد را در اختيارش قرار دهد.

جستجوي معنايي (Semantic Search) جستجويي كاملا متفاوت از كلمات كليدي و چيزي فراتر از آن است.
گوگل در جستجوي معنايي روي كلماتي كه نوشته مي‌شوند تمركز نمي‌كند و در واقع معنا و مفاهيم نوشته‌هاست كه اهميت دارد.

 

تاثير الگوريتم مرغ مگس خوار بر روي سئو سايت
بر خلاف الگوريتم هاي پنگوئن و پاندا كه ماهيت ضد اسپم داشتند الگوريتم مرغ مگس خوار افزونه‌اي مي‌باشد كه به تجزيه و تحليل عبارت‌هايي كه كاربران جستجو مي‌كنند مي‌پردازد. پس براي اينكه مورد جريمه اين الگوريتم قرار نگيريد و سئو سايت خود را بهبود ببخشيد بايد به توليد محتواي مرتبط با عبارت‌هاي جستجو شده توسط كاربران بپردازيد.

در صورتي كه كاربران به هنگام جستجوي عبارت‌هاي بلند، از وب سايت شما بازديد كنند و به هدف شان برسند، شما مورد تاييد الگوريتم مرغ مگس خوار قرار خواهيد گرفت.

 

هدف از به روز رساني الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل چيست ؟
مرغ مگس خوار باعث پيشرفت زيادي در تكنولوژي جستجوي گوگل شد و حدود 90 درصد از جستجوها در سراسر جهان را تحت تاثير خود قرار داد، كه تمركز آن بر روي سه جزء اصلي زير است:

جستجوي محاوره‌اي (Conversational Search)
با استفاده از پردازش زبان طبيعي (روشي در هوش مصنوعي)، مرغ مگس خوار مي تواند نتايج مناسب بر اساس هر دو نوع كلمات كليدي كوتاه (head) و طولاني (long-tail) كه شامل عبارات و جملات مي‌شود را بازيابي كند و ويژگي معناشناسي به اين آن كمك مي‌كند تا به كاربران اجازه دهد با اطمينان موضوعات كلي و جزئي مورد علاقه خود و همه چيزي كه به آن موضوع مربوط است را جستجو كنند.

جستجوي انساني (Human Search)
اگر در روزهاي اوليه اينترنت از يك موتور جستجو استفاده كرده باشيد حتما به خاطر داريد كه جستجوي موضوعات و موارد خاصي كه دانش كافي از آن نداشتيد چه كار سختي بود. الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل اين مشكل را با تمركز بر روي كلمات هم معني و موضوعات مرتبط به هم حل كرده است.

براي روشن تر شدن موضوع تصور كنيد كه شخصي عبارت «رئيس جمهور انگلستان» را جستجو مي كند. البته انگلستان رئيس جمهور ندارد و در سيستم پادشاهي انگلستان نخست وزير رياست دولت را به عهده دارد. اگر در گذشته اين عبارت جستجو مي‌شد، گوگل به احتمال زياد جواب درستي براي اين جستجو نداشت اما امروزه اين الگوريتم به كاربر كمك مي‌كند آنچه را كه نمي‌داند و جستجو مي‌كند، بفهمد و به نتايج درستي كه مدنظرش است برسد.

جستجوي صوتي (Voice Search)
با ايجاد اين الگوريتم، جستجوي مكالمه‌اي تغييرات بزرگي در سئو ايجاد كرد و اين تغييرات باعث پيشرفت گوگل در زمينه درك زبان طبيعي و جستجوي صوتي شد. در جستجوي صوتي با بيان عبارت مورد نظر، در واقع مرغ مگس خوار را براي پيدا كردن پاسخ احضار مي كنيد. به طور كلي تنها كلمات كليدي براي سنجش قصد كاربر از جستجو كافي نيست در نتيجه مرغ مگس خوار به همراه گراف دانش و معناشناسي گوگل مي‌تواند نتايج بهتري را در هم در جستجوي نوشتاري و هم جستجوي صوتي براي كابران آماده كند و كار را براي آنها راحت تر كند.

  الگوريتم پاندا (Google Panda) چيست؟
 
 

بهينه سازي جستجوي محلي
با استفاده از جستجوي معنايي و پردازش زبان طبيعي كه كنار هم نشان دهنده تفكر و تمايلات يك انسان است، موتور جستجو مي‌تواند درخواست‌ها را تجزيه و تحليل كند و آنچه كه كاربران به دنبال آن هستند را پيدا كند. با وجود اين ويژگي‌ها ديگر استفاده از كلمات كليدي و پاراگراف‌هاي توضيحي كه كسب و كارها در سايت‌هايشان تعريف مي‌كنند اهميت بسيار كمتري دارد. به عبارت ديگر روش هاي غلط اسپم كردن صفحات با كلمات كليدي و نام‌هاي تجاري جعلي بسيار ضعيف شده است و حتي شايد منجر به گوگل پنالتي شوند، اگرچه هنوز هم از آنها استفاده مي‌شود.

 

سخن آخر
اين الگوريتم براي شما يك فرصت است! زيرا به كيفيت محتواهايي كه توليد مي‌شود و ارزش اين محتواها براي كاربران توجه ويژه‌اي دارد. پس اگر سئو سايت براي شما مهم است در توليد محتواهاي سايت‌تان و تعريف كلمات كليدي دقت كنيد و توجه داشته باشيد كه الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل سايت‌هايي كه شامل كلمات كليدي بي‌فايده و محتواي بي‌كيفيت هستند را هدف جريمه خود قرار مي‌دهد.

اگر محتواي سايت شما مطابق با اهداف جستجوهاي گوگل باشد، رنك سايت به صورت ارگانيك و لوكال ارتقاء مي‌يابد. در نتيجه برطرف كردن نياز كابران و پاسخ درست به سوالات يا اهداف آنها از جستجو بايد براي شما در اولويت باشد تا Hummingbird Algorithm Google كمك كند كه سايت شما ديده شود.

 

اميدوارم از اين مقاله ويكي دمي لذت برده باشيد و براي شما مفيد بوده باشد. در انتها اگر نظر يا پرسشي داريد حتما با ما در ميان بگذاريد.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

راهنماي جامع افزايش سرعت در Google pagespeed insights

به اولين و كامل ترين آموزش استفاده از pagespeed insights گوگل خوش آمديد. رد اين آموزش شما با اهميت سرعت سايت، آيتم هاي مورد بررسي در اين ابزار، ارور هاي موجود و آموزش رفع اين ارور ها بطور كامل و تخصصي آشنا مي شويد. پس با ويكي دمي همراه باشيد.

اگر شما براي خود و يا كسب و كارتان يك وب سايت لازم داشته باشيد، هفته ها زمان ميگذاريد تا يك سايت بي نقص از نظر امكانات و زيبايي، طراحي كنيد. پس از اتمام اين كار سايت خود را در اينترنت بارگذاري مي كنيد ولي پس از آن متوجه يك مشكل بسيار بزرگ مي شويد. سايت شما سرعت بسيار پاييني دارد و هم براي شما و هم براي كاربران بسيار حوصله سربر مي باشد.

اگر وب سايت شما سرعت كافي براي كاربران نداشته باشد، ممكن است بسياري از آن ها قبل از لود شدن كامل سايت در دستگاهشان، از سايت خارج شده و اصطلاحا باعث افزايش bounce rate سايتتان شوند.

مشكل پايين بودن سرعت سايت ممكن است دلايل گوناگوني داشته باشد. براي مثال نحوه كد زني در سايت، سنگين بودن حجم عكس و فايل هاي ديگر در صفحات و … . پس شما بايد سرعت وب سايت خود را به حداكثر برسانيد. اما اين كار ساده نيست!

گاهي بسيار مشكل است كه متوجه شويد چه عواملي باعث كاهش سرعت شده اند و براي تشخيص آن مجبور باشيد ساعت ها زمان سپري كنيد. اما شما بايد در كوتاه ترين زمان ممكن سرعت را به حداكثر برسانيد تا بتوانيد رضايت كاربران خود را از دست ندهيد.

يكي از مهم ترين ابزار ها براي سنجش معيار سرعت سايت و همچنين يافتن مشكل هاي موجود كه باعث كاهش سرعت شده اند pagespeed insights گوگل مي باشد. با كمك پيج اسپيد اينسايتس شما مي توانيد امتيازي كه گوگل در سرعت لود شدن صفحاتتان در موبايل و دسكتاپ به وب سايتتان مي دهد را مشاهده و آن را به حداكثر برسانيد. با اين كار هم رضايت گوگل را جلب كرده ايد و هم رضايت كاربران تان را.

اين ابزار قدرتمند نسبت به سرعت سايت در موبايل و دسكتاپ امتيازي بين 0 تا 100 مي دهد كه اگر اين امتياز 100 باشد يعني سرعت سايت شما بالاست.

آيا سرعت سايت در سئو تاثير دارد
سرعت سايت يكي از مهم ترين فاكتور هايي مي باشد كه در رتبه بندي وب سايت ها در صفحه نتايج جستجوي گوگل تاثير گذار است. پس در پاسخ بايد گفت بله. سرعت سايت در سئو تاثير دارد.

اگر سرعت سايت شما هم سطح 10 وب سايت اول در صفحه اول نتايج جستجو نباشد، نمي توانيد به رتبه هاي اول صعود كند.

همچنين اكثر قريب به اتفاق كاربران هم بر روي كاربران هم وارد صفحه دو نتايج نميشوند و اصطلاحا گفته مي شود اگر قصد داريد كسب را به قتل برسانيد، بهتر است آن را در صفحه 2 نتايج جستجوي گوگل دفن كنيد تا كسي آن را پيدا نكند.

  همه چيز درباره رتبه دامنه ( Domain Rating)| منظور از DR در Ahrefs چيست؟با تمام اين تفاسير ه اين نتيجه ميرسيم كه بايد سرعت سايتمان را به حداكثر بگذاريم و اين مسئله را نبايد ساده ازش بگذريم.

حالا ديگه وقتشه بريم سراغ اصل مطلب!

براي اينكه سرعت سايتتان را در اين ابزار دقيق تست كنيد وارد وب سايت pagespeed insights شويد.

پس از ورود، url صفحه مورد نظرتان كه قصد داريد سرعت آن را مشاهده نماييد را در قسمت input صفحه وارد نماييد.


پس از آن، صفحه توسط ربات هاي گوگل بررسي و صفحه اي مانند تصوير زير به شما نمايش داده مي شود.


پيج اسپيد اينسايتش 2 امتياز به شما مي دهد. يكي در حالت دسكتاپ است و ديگري در ديوايس موبايل. اين امتياز از 100 مي باشد. براي مثال اگر امتياز شما 86 بود يعني شما از 100 امتياز، 86 امتياز دريافت كرده ايد كه اكثرا جاي پيشرفت دارد و مي توانيد آن را ارتقا دهيد.

نكته مهم: عمدتا امتيازي كه در موبايل دريافت مي كنيد از دسكتاپ پايين تر است و دليل آن، ضعيف تر بود سطح سخت افزار هاي موجود در موبايل ها مي باشد. يعني از آنجايي كه ميزان cpu و بقيه قطعات موبايل ها از دستگاه هاي كامپيوتري ضعيف تر است، زمان بيشتري طول مي كشد تا صفحات وب را به طور كامل لود كند.

معرفي ارور ها و پارامتر هاي google pagespeed insights
بطور كلي اين ابزار سرعت سايت گوگل، 6 آيتم را مورد بررسي قرار ميدهد و با توجه به ميزان زماني كه طول مي كشد آن آيتم اجرا شود، به شما امتياز مي دهد. در ادامه با ويكي دمي همراه باشيد تا با اين آيتم ها به صورت كامل و راه هاي ارتقا شان آشنا شويد.

First Contentful Paint
First contentful paint يا همان FCP يكي از مهم ترين معيار هاي گوگل براي سنجش سرعت سايت مي باشد. FCP ميزان زماني است كه طول ميكشد اولين المان در صفحه، در ديوايس كاربران تان لود شود.

Lighthouse چگونه FCP شما را اندازه مي گيرد؟
سنجش FCP بر اساس مقايسه و امتياز اين آيتم سايت شما با وب سايت هاي واقعي ديگر مي باشد كه در آرشيو و بايگاني http گوگل ذخيره شده اند اندازه گيري مي شود.

براي مثال اگر وب سايت هاي ديگر امتياز 99 درصد دارند و FCP آن ها 1.5 ثانيه است، در صورت اينكه FCP سايت شما هم 1.5 ثانيه باشد، امتياز 99 درصد را از گوگل دريافت خواهيد كرد.

امتياز FCP
رنگ امتياز
زمان FCP
75-100
سبز (سريع)
0-2 ثانيه
70-74
نارنجي (متوسط)
2-4 ثانيه
0-49
قرمز (كند)
بيشتر از 4 ثانيه
چگونه FCP را در صفحات سايت بهبود دهيم
مهم ترين عامل كه بسيار در FCP سايتتان تاثير گذار است، سرعت لود فونت متن مي باشد. فونت ها اولي پارامتر هايي مي باشند كه در صفحات لود مي شوند و كاربر اولين چيزي كه مشاهده مي كند متون و فونت آن ها مي باشد. اطمينان حاصل كنيد كه فونت ها با سرعت در هنگام لود صفحه لود مي شوند.
مطمئن شويد قبل ارسال هر request به سرور، درخواست فونت براي محتوا به سرور ارسال شود.
از فايل هاي javascript سكشن در بخش هاي اوليه صفحات توان استفاده نكنيد.
اگر در سكشن هاي اول از آيكن استفاده كرده ايد، بهتر است فرمتشان svg باشد.
حجم تصاوير مورد استفاده در بخش هاي اوليه را كاهش دهيد.
  از بك لينك (back link) و انواع آن چه مي دانيد؟speed index
speed index يكي ديگر از معيار هاي اندازه گيري سرعت سايت توسط pagespeed insights مي باشد. اين معيار، سرعت نمايش محتوا در هنگام بارگذاري و لود صفحه را اندازه گيري مي كند.

speed index چگونه توسط گوگل بررسي مي شود
گوگل ابتدا از بارگذاري صفحه در مرورگر فيلمي ضبط مي كند. سپس پيشرفت بصري يا همان لود موارد موجود را با استفاده فريم هاي فيلم ضبط شده محاسبه مي كند. در پايان با استفاده از ماژول Speedline Node.js امتياز speed index را اندازه مي گيرد.

امتياز speed index
رنگ و سرعت
زمان speed index
75-100
سبز _ سريع
0 – 4.3 ثانيه
50-74
نارنجي _ متوسط
4.4 _ 5.8 ثانيه
0-49
قرمز _ كند
بيشتر از 5.8 ثانيه
چگونه speed index را بهبود دهيم؟
هرگونه اقدامي كه شما براي افزايش سرعت انجام مي دهيد باعث بهبود speed index مي شود.

فعاليت كلي صفحه را كاهش دهيد.
با بهينه كردن كد هاي js، زمان اجراي آن را به حداقل برسانيد.
مطمئن شويد در هنگام لود شدن محتواي متني، فونت آن هم همزمان لود شود.
Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint يا همان LCP معيار ميزان زماني است كه طول ميكشد پرحجم ترين و بزرگترين محتوا يا عكس شما بارگزاري شود. براي ايجاد سهولت در تجربه كاربري كاربران سايتتان بايد سعي كنيد بزرگترين المان هاي صفحه در 2.5 ثانيه اول، بارگزاري شود.

چه المان هايي براي LCP در نظر گرفته مي شود
تصاوير
تصاوير svg
ويدئو ها
چگونه LCP را بهبود دهيم
تا جايي كه مقدور است حجم تصاوير را كاهش دهيد.
از فرمت هاي بهينه مانند webp براي تصاوير استفاده نماييد.
تصاوير را با توجه به سايز هر سكشن استفاده نماييد. براي مثال اگر در يك صفحه از تصويري استفاده كرده ايد كه سايزش 500px مي باشد اما در يك سكشن 200 پيكسلي قرار داده شده است، سايز آن عكس را اندازه آن سكشن يعني 200px نماييد.
Time to Interactive
Time to Interactive يا همان TTI يكي ديگر از معيار هاي گوگل براي سنجش سرعت مي باشد. اين معيار اندازه مي گيرد چه ميزان زماني طول ميكشد يك صفحه تعاملي شود. به عبارت ديگر پس از لود كامل صفحه، مقدر طول ميكشد تا كاربر بتواند تعاملي در صفحه داشته باشد.

  راهنماي جامع و كاربردي نرخ كليك (CTR) | بهترين نرخ كليك كدام است؟

چگونه يك صفحه به طور كامل تعاملي مي شود
چه ميزان زمان طول ميكشد كه محتواي مفيد صفحه كه با FCP اندازه گيري مي شود نمايش داده شود. در نظر داشته باشيد كه محتواي مفيد يعني محتوايي كه در آن صفحه مورد نياز كاربر است.
چه ميزان طول ميكشد كه عناصر مورد نياز براي انجام اقدام كاربر لود شود. براي مثال در صفحه سبد خريد چه ميزان زمان طول مي كشد تا فرم ثبت آدرس و مشخصات براي كاربر لود شود.
مدت زماني كه طول ميكشد سرور پاسخ كاربر را پس از انجام اقدام و اكشن بدهد بايد 50 ميلي ثانيه باشد. براي مثال پس از كليك بر روي دكمه افزودن به سبد خريد، 50 ميلي ثانيه بعد آن محصول به سبد خريد اضافه شود.
اين موارد باعث افزايش سرعت تعامل كاربر مي شود.

Total Blocking Time
Total Blocking Time يا همان TBT يكي ديگر از موارد بسيار مهم در معيار هاي پيج اسپيد اينسايتس گوگل مي باشد. TBT مجموع زمان هايي كه طول ميكشد كار هاي طولاني بين FCP و Time to Interactive انجام شود (يعني فاصله زماني بين لود اولين المان و اولين اقدام كاربر كه اين فاصله بر اثر مشغول شدن سرور و افت سرعت لود بين اين دو معيار اتفاق مي افتد) و مدت زماني كه بين تعامل و اكشن كاربر مانند كليك كردن و… و پاسخ وب سايت مي باشد است.

نكته: منظور از كار هاي طولاني، كارهايي مي باشد كه در صفحه بيش از 50 ميلي ثانيه طول ميكشد.

Lighthouse چگونه TBT را اندازه گيري مي كند

براي خريد بك لينك حرفه اي كليك كنيد.گوگل با كمك ابزار Lighthouse، فاصله ميان TBT سايت شما و TBT هزار سايت برتر را مقايسه مي كند و به شما امتياز مي دهد.

زمان TBT بر اساس ميلي ثانيه
رنگ و سرعت
0 _ 300
سبز _ سريع
300 _ 600
نارنجي _ متوسط
بيش از 600
قرمز _ كند
Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift يا همان CLS آخرين فاكتور Google pagespeed insights براي اندازه گيري سرعت سايت مي باشد. CLS ميزان زماني است كه طول ميكشد در هنگام دانلود المان هاي صفحه، هر المان در جايگاه خودش قرار بگيرد. براي مثال گاهي پيش مي آيد كه پس از ورود به يك سايت، ابتدا متن ها در بالاي صفحه لود مي شوند، سپس عكس ها در پايين نوشته لود مي شوند و در پايان از آنجايي كه طراحي سايت، عكس ها را در بالاي نوشته قرار داده است، اين جا به جايي صورت مي گيرد و توشته ها به پايين عمس منتقل مي شوند. مدت زماني كه طول مي كشد اين جا به جايي ها انجام شود را CLS مي گويند.

چه عواملي باعث ايجاد CLS مي شوند
تصاويري كه ابعاد ندارند.
محتواهايي كه به صورت دايناميك در صفحه ايجاد مي شوند.
آيتم هايي كه براي نمايش نياز به ارسال درخواست به سرور دارند.
تبليغات هاي موجود در صفحات.
به پايان مقاله راهنماي جامع google pagespeed insights رسيديم. اگر هر سوالي و يا مشكلي در اين ابزار داريد در قسمت نظرات با ما در ميان بگذاريد تا ويكي دمي با افتخار شما را راهنمايي كند.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ۱ ]