چک لیست سئو

تفاوت این مقاله با سایر مقالات چیست؟

مهم ترین تفاوت این مقاله با سایر مقالات این است که این چک لیست بصورت عملی و تجربی بر روی پروژه های سئو ویکی دمی و همین مقاله پیاده سازی شده و می شود. با ما همراه باشید چراکه این کامل ترین چک لیست سئو در بین سایر مقالات است!

پس اگر دوست دارید که سئو سایتتان قوی شود این چک لیست مخصوص شماست و بدون شک عاشق آن خواهید شد!

من در این مقاله این موارد را بررسی خواهم نمود:

چک لیست اولیه سئو
چک لیست جستجو کلمات کلیدی
چک لیست سئو داخلی
چک لیست سئو تکنیکال
چک لیست سئو محتوا
چک لیست لینک سازی.  
چند ترفند پیشرفته سئو
مثال های عملی 
بررسی نتیجه این چک لیست ها
 

در صورت اطلاع از تعرفه سئو و قیمت پکیج ها می توانید با شماره 09128909248 تماس بگیرید.

چگونه از چک لیست سئو استفاده کنیم؟
تمام مواردی که در این مقاله قصد دارم به شما بگویم را بر روی یکی از پروژه های سئو ویکی دمی که مربوط به یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی بود به نام مو تن رو پیاده سازی کردم و نتایج را در ادامه برای شما خواهم گفت. سعی کردم مثال هایی که در این مقاله برایتان میزنم واقعی و شامل پروژه های مختلف باشد تا تنوع در سایت ها را شامل شود.

 

 

سرچ کنسول گوگل به شما این امکان را میدهد که وضعیت سئو سایت خودتان را بتوانید مشاهده کنید.

چند ویژگی مهم سرچ کنسول که در ابزار های دیگر نیست عبارتند از:

بررسی اینکه کدام کلمه کلیدی بیشترین ورودی را به ما میدهد
مشخص کردن sitemap برای گوگل
برطرف کردن ارور های سایت
دریافت پیام از تیم پشتیبانی گوگل
و…
تذکر مهم: اگر قصد دارید سئو سایتتان را شروع کنید، راه اندازی سرچ کنسول گوگل اولین قدم شروع بهینه سازی سایت شماست.

 

2.نصب وبمستر بینگ (Bing Webmaster Tools)

بعد از نصب سرچ کنسول گوگل، سعی کنید وبمستر بینگ را هم نصب کنید.

آیا صرف کردن زمان برای وبمستر بینگ ارزش دارد؟‌ بله! درست است که میزان جستجو در بینگ بسیار کمتر از گوگل است! اما زمانی که شما همه ی این موارد را بررسی میکنید و سایتتان را برای هر دو سئو میکنید قدرت بیشتری دارید.

نکته ی دوم اینکه، بینگ ابزار خوبی برای جستجو کلمه کلیدی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی مختلف استفاده نمایید.

 

3.نصب گوگل آنالیتیکس (Google analytics)

سومین ابزاری که برای سئو سایت نیاز است گوگل آنالیتیکس می باشد. نصب گوگل آنالیتیکس می تواند به شما اطلاعات بسیار خوبی در مورد رفتار مخاطبانتان دهد.

 

 برای مشاهده عکس ها به مقاله اصلی چک لیست سئو در ویکی دمی مراجعه کنید.

 

چند ویژگی گوگل آنالیتیکس:

بررسی اینکه چه تعداد کاربر از گوگل وارد سایت ما شده اند
بررسی اینکه کدام صفحات سایت ما بیشترین ورودی را دارند
بررسی میزان رشد ترافیک سایت در زمان های مختلف
بررسی تعداد ورودی به سایت از موتور های جستجو دیگر
بررسی میزان bounce rate، بازدید از صفحات، مدت زمان ماندن کاربران در سایت و…
یک ترفند سئو: شما میتوانید با اتصال سرچ کنسول گوگل به گوگل آنالیتیکس اطلاعات کامل تری در مورد وضعیت سئو سایتتان مشاهده نمایید.

 

4.نصب افزونه یوآست (Yoast Seo) مخصوص (وردپرس)

یوآست سئو بهترین و پرطرفدارترین افزونه ی دنیاست. در صورتی که سایت وردپرسی دارید افزونه Yoast Seo را حتماً نصب کنید.

با استفاده از افزونه یوآست شما میتوانید براحتی سئو داخلی سایت وردپرسی خودتان را انجام دهید.

 

همچنین Yoast میتواند به شما در ساخت Robots.txt و sitemaps هم کمک کند.

تحقیق کلمه کلیدی


پایه ای ترین کار برای انجام بهینه سازی سایت (SEO) جستجو یا انتخاب کلمه کلیدی (Keyword Research) است. به همین دلیل بسیار مهم است که شما تحقیق کلمه کلیدی را به درستی انجام دهید. در این چک لیست من قصد دارم به شما مطالبی را در مورد نحوه پیدا کردن کلمه کلیدی یاد دهم.

1. کلمات کلیدی طولانی را با استفاده از سرچ گوگل پیدا کنید

با استفاده از پیشنهادات گوگل شما می توانید کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) را به راحتی پیدا کنید.

نحوه کار به این شکل است:

ابتدا عبارتی که قصد دارید سئو کنید را جستجو نمایید:

 

بعد از جستجو، دکمه اینتر “Enter” را نزنید! مواردی که در زیر به شما پیشنهاد داده میشود موضوعاتی است که توسط کاربران بیشتر جستجو می شوند. این کلمات بسیار زیاد مهم هستند زیرا شما میتوانید تمام این موارد را در صفحه ای که قصد سئو آن را دارید پیاده سازی نمایید.

یک ترفند: برای جستجوی کلمات کلیدی، شما میتوانید از ابزار keywordtool.io استفاده کنید تا بتوانید تعداد کلمات کلیدی بیشتری را پیدا نمایید. در نسخه پولی این ابزار شما میتوانید میزان جستجو را هم بصورت نسبی مشاهده کنید.

 

2. کلمات کلیدی مهم را از google keyword planner پیدا کنید

ابزار google keyword planner یکی از ابزار های خوب گوگل است که با هدف پیشنهاد کلمه کلیدی برای افرادی که قصد دارند تبلیغات گوگل یا همان Google Adwords پیاده سازی کنند ساخته شده است!

 

استفاده از این ابزار می تواند به شما در پیدا کردن میزان جستجو کلمات کلیدی مختلف بسیار کمک کننده باشد.

3. در شبکه های اجتماعی جستجو کنید

جستجو در شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام و … می تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی مختلف کمک کند، زیرا افراد سوالات خودشان را در این شبکه ها میپرسند و میتواند به شما سرنخ های مختلفی دهد.

 

4. استفاده از ابزار KWFinder برای تحقیق کلمه کلیدی

ابزار KWFinder میتواند در مورد هر کلمه کلیدی به شما اطلاعات نسبتا مفیدی بدهد. این ابزار بخش هایی بصورت رایگان دارد و بخش هایی هم بصورت premium یا همان پولی دارد! در نسخه رایگان شما میتوانید تنها ۱۰ کلمه را در هر روز جستجو نمایید.

 

 

بعضی از ویژگی های kwfinder عبارتند از:

نمایش تعداد جستجو
نمایش میزان سختی کلمه کلیدی
نمایش میزان سرمایه برای تبلیغ
میزان محبوبیت بین کاربران
و…
البته مواردی که در این ابزار نشان داده میشوند بصورت نسبی هستند و ممکن است درست نباشند.

 

چک لیست سئو داخلی
خب از اینجای مقاله وقت این رسیده که با چک لیست سئو داخلی آشنا شوید. این موارد بر اساس تجربه من و بسیاری از سئو کار های دیگر گفته شده و در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به امید اینکه سطح دانش کشور رو در زمینه ی سئو افزایش دهیم. حتماً از شما درخواست دارم که نظراتتون رو در مورد این موارد در کامنت ارسال کنید.


1. استفاده از کلمه کلیدی در URL

استفاده کردن از کلمه کلیدی در آدرس صفحه (URL)‌ میتواند به ربات های گوگل بفهماند که موضوع سایت شما درمورد چیست. این ربات ها تک تک کلمات شما را بررسی می کنند و در این کلمات بدنبال درک موضوع هستند. فهماندن موضوع صفحه به ربات های گوگل یکی از مهم ترین موارد در سئو است.

بطور مثال من در این مقاله قصد دارم صفحه ی من در کلمه کلیدی “چک لیست سئو” بالا بیاید، آدرسی که برای این صفحه انتخاب کرده ام:

https://wikidemy.ir/seo-checklist است.

2. آدرس صفحات را کوتاه در نظر بگیرید

آدرس صفحات را تا آنجایی که میشود کوتاه در نظر بگیرید.

دلیل این کار چیست؟

بررسی های انجام شده برروی ۱میلیون نتیجه گوگل نشان داده که وضعیت سایت هایی که آدرس صفحاتشان کوتاه است در نتایج بهتر از سایر سایت ها هستند.

 

 

4. استفاده از کلمه کلیدی در اول عنوان صفحه (Title)

این که از کلمه کلیدی باید در عنوان استفاده شود یک چیز مشخص است که همه ی سئوکار ها این را میدانند.

اما اینکه کلمه کلیدی را در کجای عنوان استفاده کنیم یکی از مهم ترین موارد است!

استفاده از کلمه کلیدی در اول عنوان صفحه میتواند به افزایش رتبه ی آن صفحه بسیار کمک کند.

بطور مثال من در سایت مو تن رو کلمه ی رژ لب را اول عنوان قرار دادم، نتیجه این شد که رتبه صفحه در اول نتایج قرار گرفت:

 

 

5. از کلمات احساسی در عنوان استفاده کنید

بعضی از کلمات باعث بوجود آمدن حس بهتری در کاربران می شوند. بطور مثال استفاده از کلمه ی بهترین در کاربران این احساس را میدهد که این مقاله بهترین است و یا مهم ترین و … از کلمات زیر شما میتوانید برای مقالاتتان استفاده نمایید:

استفاده از سال ها (2019،1398 و…)
استفاده از کلمات “بهترین، مهمترین و …”
عبارت “چک لیست”
6. کلمه کلیدی را در ۱۵۰ کلمه اول بکار ببرید

حتماً سعی کنید که کلمه کلیدی هر صفحه را در بین ۱۵۰ کلمه ی اول بنویسید. زیرا گوگل به ۱۵۰ کلمه ی اول نوشته شما با دقت بیشتری توجه می کند. همانطور که شما زمانی که قصد خواندن مقاله ای را دارید، به مقدمه ی مقاله توجه بیشتری دارید تا ببینید که موضوع نوشته در مورد چیست.

 

 

مانند همین مقاله که من عبارت “چک لیست سئو” را در اول عبارت بکار بردم.

 

7. از کلمه کلیدی در تگ های هدینگ H1،H2،H3 استفاده کنید

مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما در تگ های هدینگ (H1,H2,H3) استفاده شده است. بعنوان مثال من در مو تن رو از کلمه کلیدی در تگ های H2 استفاده کرده ام:

 

 

 

با توجه به اینکه زیر عنوان های هر صفحه مهم ترین بخش های آن هستند، گوگل در این عبارات بدنبال کلمه کلیدی اصلی شما میگردد، زمانی که کلمه کلیدی را در این تگ ها بکار میبرید گوگل مطمئن میشود که صفحه ی شما در مورد این کلمه صحبت میکند.

استفاده از کلمه کلیدی در تگ های هدینگ ممکن است در اول بهینه سازی شما تاثیر زیادی نداشته باشد، اما زمانی که رقابت در جستجو زیاد میشود یک تغییر کوچک باعث میشود که رتبه ی شما جابجا شود.

 

8. عکس ها را بهینه سازی کنید

عکس ها بسیار زیاد در محتوا تاثیر دارند. در حقیقت گوگل کمی در درک تصاویر مشکل دارد، بهمین دلیل نیاز است که شما گوگل را در تشخیص محتوای عکس هایتان راهنمایی کنید.

اما گوگل را چگونه از موضوع عکس با خبر کنیم؟

شما با استفاده از ویژگی ALT در تصاویر میتوانید به گوگل بفهمانید که این تصویر که مشاهده میکند در مورد چیست. Alt در تصاویر در حقیقت متنی است که بجای عکس توسط ربات ها خوانده میشود و شما هر متنی که در آن بنویسید نمایانگر این موضوع است که موضوع عکس در مورد چیست.

 

 

تصویر بالا از محیط وردپرس گرفته شده، شما بعد از قرار دادن تصویر شاخص یا هر تصویر دیگری میتوانید خاصیت Alt را برایش در نظر بگیرید. مانند تصویر بالا! در بخش عنوان عکس هم میتوانید هم بصورت انگلیسی و هم بصورت فارسی بنویسید که نام عکس چیست. من هم کلمه کلیدی فارسی را در ALt قرار دادم و هم کلمه کلیدی انگلیسی را در عنوان عکس در نظر گرفتم.

 

9. استفاده از کلمات کلیدی LSI

از کلمات کلیدی مترادف و یا مشابه (LSI Keywords) در متن استفاده نمایید. بطور مثال در این مقاله من جدا از کلمه ی کلیدی “چک لیست سئو” از کلمات کلیدی زیر هم در متن استفاده کرده ام:

چک لیست سئو داخلی
چک لیست جستجو کلمه کلیدی
چک لیست سئو پایه
و…
در این شرایط گوگل این صفحه ی من را ممکن است برای کلمات بالا هم بهینه تشخیص دهد و به کاربران نمایش دهد. بهمین دلیل شما هم از کلمات کلیدی LSI در متن هایتان استفاده نمایید تا رتبه ی بهتری بگیرید.

یکی از ابزار هایی که میتواند به شما کلمات کلیدی مختلفی را پیشنهاد دهد ابزار lsigraph است. شما میتوانید در این ابزار کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید و این ابزار به شما جملات مختلفی که با کلمه کلیدی شما ساخته میشود را پیشنهاد میدهد:

 حتما بخوانید: آموزش سئو از صفر تا صد

10. به سایت های دیگر لینک دهید

مطمئن شوید که در مقالاتتان به سایت های معتبر مانند wikipedia، Google و … لینک داده اید. این کار باعث میشود که گوگل به این نتیجه برسد که مقاله  شما اعتبار بالایی دارد.

یا اگر از مقالات سایت های دیگر استفاده میکنید به این سایت ها لینک دهید. کمی فرهنگ لینک دهی به سایر سایت ها در ایران فراگیر نشده و بسیاری از وبمستران و سئوکار ها فکر میکنند که ممکن است با لینک دادن به بقیه سایت ها به آن ها در رتبه گیری کمک کنند، اما واقعاً کسی که محتوای خوبی نوشته و باعث شده شما آن محتوا را کپی کنید، ارزش لینک دهی ندارد؟!

11. لینک سازی داخلی انجام دهید

جدا از بحث لینک سازی خارجی، لینک سازی داخلی هم بسیار مهم است. شما با استفاده از لینک سازی داخلی ربات های گوگل را در صفحات داخلی خودتان به گردش در می آورید و همه ی صفحات را به آن ها نشان میدهید.

 

برای مطالعه بیشتر مقاله راهکارهای سئو را بخوانید.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]