کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟
 
کنیبالیزیشن در سئو یا (keyword cannibalization) زمانی اتفاق می افتد که چند پست یا مقاله در وبلاگ شما، به طور همزمان با یک عبارت جستجوی یکسان، در گوگل رتبه می گیرند. اگر شما پست ها و مقالات وبلاگ خود را با یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی یکسان، بهینه کنید، آن وقت این صفحات شانس یکدیگر را برای گرفتن رتبه در گوگل می گیرند (می بلعند). به عبارت دیگر این صفحات، تبدیل به رقبای یکدیگر در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) می شوند.

در این مقاله، به طور کامل توضیح می دهیم که کنیبالیزیشن چیست، کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد، چگونه می توان آن را تشخیص داد و چه راه حل هایی برای رفع آن وجود دارد.

کنیبالیزیشن چیست؟
کنیبالیزیشن در لغت به معنای همگون خواری کردن است. حال، اگر شما مقالات خود را برای عبارات مشابه سئو و بهینه کنید، ممکن است کلمات کلیدی شما دچار کنیبالیزیشن شود: یعنی شما دارید شانس خود را برای گرفتن رتبه در گوگل از بین می برید.

 برای آشنایی با اصطلاحات سئو کلیک کنید.

به عبارت دیگر، مقالات شما با یکدیگر رقابت می کنند و شانس یکدیگر را برای گرفتن رتبه می خورند. گوگل برای هر عبارت جستجو شده ، فقط 1 یا 2 صفحه از یک دامنه را در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد. اگر شما یک دامنه با ارزش بالا (high authorithy) داشته باشید، آن وقت این نتایج ممکن است به 3 تا افزایش یابد.

کنیبالیزیشن در سئو چه تاثیری دارد؟
اگر شما کلمات کلیدی مشخص و منحصر به فرد برای مقالات خود در نظر نگیرید، آن وقت مجبورید برای رتبه گرفتن در گوگل با خودتان نیز رقابت کنید. بنابراین کنیبالیزیشن در سئو، تاثیر منفی دارد.

فرض کنید شما دو پست با یک عنوان دارید. در این شرایط، گوگل نمی تواند تشخیص دهد کدام مقاله باید رتبه بهتری برای یک عبارت مشخص بگیرد. در نتیجه هر دو، رتبه پایین تری می گیرند. اگر از افزونه یواست استفاده کرده باشید، می دانید چنان چه کلمه کلیدی که برای یک مقاله تعیین کرده اید، قبلا استفاده شده باشد، پیغام خطا دریافت خواهید کرد.

   لینک داخلی چیست؟ چرا و چگونه internal links در سئو تاثیر می گذارد؟

و اما کنیبالیزیشن، فقط برای عبارت کلیدی یکسان نیست بلکه می تواند برای عبارات کلیدی مشابه نیز رخ بدهد. برای مثال، در ویکی دمی ما دو مقاله راجع به “آموزش سئو” نوشته بودیم. عبارت کلیدی مقاله اول “آموزش سئو” و عبارت کلیدی مقاله دوم “آموزش سئو داخلی” بود.

برای مدت کوتاهی، وقتی در گوگل سرچ می کردیم آموزش سئو، هر دو مقاله را با هم نمایش می داد و این مقالات در صفحه 3 بودند. اما زمانی که این مقالات را دوباره ویرایش کردیم، این مشکل بر طرف شد و الان که این مقاله را می نویسم، با کلمه کلیدی “آموزش سئو” ویکی دمی در صفحه 2 گوگل و با کلمه کلیدی “آموزش سئو داخلی” با مقاله مربوط به سئو داخلی در صفحه 1 گوگل قرار دارد.

تشخیص این که کدام مقاله مهم تر است، برای گوگل کمی دشوار است. در نتیجه ممکن است گوگل هر دو صفحه شما را نمایش دهد ولی در رتبه های پایین تر.

چگونه کنیبالیزشن را تشخیص دهیم؟
تشخیص این که آیا سایت شما دچار کیوورد کنیبالیزشن شده یا نه، سخت نیست. شما باید سایت خود را در هر کلمه یا عبارات کلیدی که به آن مشکوک هستید که ممکن است چند نتیجه را نمایش دهد، در گوگل جستجو کنید. ابتدا می توانید در گوگل بفهمید که چه مقالات مرتبطی با یک عبارت کلیدی دارید. این کار را می توانید از این طریق بفهمید:

در گوگل جستجو کنید : “site:domain.com “keyword

برای مثال، من  در گوگل سرچ می کنم :

آموزش سئو site:wikidemy.ir

آن وقت تمامی مقالات مرتبط با این عبارت، از دید گوگل نمایش داده می شود. بعد می توانید بررسی که  کدام مقاله با مقاله مورد نظر شما تداخل دارد و یا به اصطلاح کنیبالیزیشن برای آن اتفاق افتاده است.

چگونه می توان مشکل کنیبالیزیشن در سئو را رفع کرد؟
اگر کنیبالیزیشن در سئو سایت شما، مشکل ایجاد کرده و نمی گذارد که کلمات کلیدی شما، آن رتبه ای که باید را بگیرند، می توانید از طریق راهکاهای زیر، به رفع این مشکل کمک کنید.

  بک لینک وب 2.0 : چطور در سایت های وب 2، لینک سازی خارجی کنیم؟

لینک سازی داخلی به منظور رفع کنیبالیزیشن در سئو
با یک ساختار لینک سازی داخلی مناسب، شما می توانید به گوگل بفهمانید که کدام صفحه شما مهم تر است و باید با این کلمه کلیدی نمایش داده شود. شما باید از پست هایی که اهمیت کمتری در آن کلمه دارند، به پست اصلی و مهم تر خود لینک بدهید. این گونه (با دنبال کردن لینک ها)، گوگل می تواند متوجه شود که کدام یک از پست های شما اهمیت بیشتری دارد و می خواهید با آن رتبه بهتری بگیرید.

ساختار لینک سازی داخلی شما باید به گونه ای باشد که مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن در سئو را حل کند. شما باید به این فکر کنید که کدام مقاله شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و از مقالات مرتبط دیگر، که از اهمیت کمتری برخوردار اند، به آن لینک بدهید.

ادغام کردن مقالات (combine articles)
در بیشتر مواقع، بهترین راه حل برای keyword cannibalization، یکی کردن مقالات می باشد. پیدا کردن مقالاتی که روی عبارات کلیدی مشابه تمرکز کرده است. اگر دو مقاله دارند مخاطبان یکسان را به خود جذب می کنند و اساساً بیانگر یک موضوع اند، بهتر است آن ها را ادغام کنید.

هر دو پست را در قالب یک مقاله جامع و فوق العاده بازنویسی کنید. این کار به رتبه بندی شما، کمک شایانی خواهد کرد و همچنین مشکل کنیبالیزیشن سایت شما را حل خواهد کرد. چراکه گوگل مقالات طولانی و خوب را دوست دارد.

در نهایت شما یکی از پست ها را حذف خواهید کرد و دیگری را تبدیل به یک پست جامع و کامل می کنید. و به یاد داشته باشید که فقط دکمه انتقال به زباله دان را فشار ندهید بلکه باید آن پست را ریدایرکت کنید.

رابطه کیوورد کنیبالیزم با گستردگی سایت
هرچه سایت شما بزرگتر شود، احتمال اینکه با کیوورد کنیبالیزم مواجه شوید، افزایش می یابد. شما راجع به موضوعات محبوب خود می نویسید ولی در نهایت با مقالاتی مواجه می شوید که تقریبا مشابه اند.

  مزایای استفاده از دو اتریبیوت جدید nofollow
هر چند وقت یکبار، باید کلمات کلیدی که می خواهید بالاترین رتبه را با آنها بگیرید، بررسی کنید. مطمئن شوید که آیا دچار کنیبالیزیشن در سئو شده اید یا نه. احتمالا نیاز پیدا می کنید که برخی مقالات را دوباره بازنویسی کنید یا تغییراتی در ساختار لینک سازی داخلی سایت خود به وجود بیاورید.
 
 


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]