سئو سایت ورزشی

اگر شما صاحب یک بیزینس ورزشی (sport) هستید، یا دارای پلتفرم و مجله ورزشی می باشید، یا حتی فروشگاه  اینترنتی کالاهای ورزشی دارید، قطعا می دانید که برای رسیدن به رتبه بالا در موتورهای جستجو باید تلاش بسیاری نمایید؛ چرا که شما یک حوزه خاص و پر جستجویی را انتخاب نموده اید که رقابت در آن بسیار زیاد می باشد. داشتن یک استراتژی قوی در سئو سایت ورزشی (sport seo strategy)، امری ضروری بوده که باید افراد متخصص در حوزه ورزشی به آن اهمیت زیادی دهند. برای داشتن سئو قوی ورزشی، حتما نیاز نیست که یک متخصص سئو استخدام کنید. هر چند که یک متخصص سئو میتواند در رسیدن به هدف، سریعتر از خود شما حرکت نماید؛ با این حال، اگر شما با اصول سئو و بهینه سازی آشنایی داشته باشید و از نکاتی که در این مقاله گفته می شود استفاده نمایید، می توانید به جایگاه قابل قبولی در جستجو موتورهای جستجو برسید.

خوب اگر بخواهید از پایه این مشکل را برطرف نمایید که چرا سایت شما دارای رتبه نمی باشد، باید از خودتان این سوال ها را بپرسید: آیا من به صورت روزانه یا هفتگی، محتوای جدیدی را در سایت ورزشی ایجاد می کنم؟ یا کالا و محصولات ورزشی من دارای قیمت و کیفیت مناسب و از همه مهمتر دارای توضیحات و بررسی های لازم نیز می باشد؟ اگر به این سوال ها پاسخ دهید و جواب شما منفی باشد، قطعا به جوابی که میخواستید رسیده اید. اگر شما دارای یک استراتژی قوی برای سئو خود باشید، محال است که کاربری، کالای ورزشی یا محتوای ورزشی را جستجو نماید و شما در نتایج جستجو ظاهر نشوید.

ورزش از این قاعده مستثنی نیست. مردم ورزش می کنند، برنامه های ورزشی مشاهده می کنند، روی ورزش مورد علاقه خود شرط بندی می کنند که (البته در ایران حرام است). از عمده ترین تیم های ورزشی که در ایران و دنیا هم طرفدار بسیار دارد و هم خبرهای آن همیشه در اینترنت موجود است می توان به فوتبال، بسکتبال، شنا و اسب سواری نیز اشاره کرد. شاید خیلی ها معتقد باشند که این فضا کلا حباب بوده و از مجله ها و سایت های زرد نیز تشکیل شده است که ناگفته نماند، همین امر باعث سخت تر شدن سئو و دریافت جایگاه مناسب در  SERP گوگل می باشد.

مطمئنا ساخت و ایجاد یک وب سایت تیم ورزشی کاری آسان نخواهد بود، چرا که دارای رقبای قوی نیز می باشند. اکثر منابع رسانه ای در سراسر جهان، بخش ورزشی خود را دارند و در اولین صفحه جستجوی گوگل، تسلط کافی در مورد کلمات کلیدی ورزشی را دارا می باشند.

چرا سایت ورزشی شما باید دارای رتبه و جایگاه بالایی در موتورهای جستجو باشد؟
اگر دارای یک سایت باشگاه ورزشی هستید، یا دارای فروشگاه اینترنتی لوازم ورزشی، یا مجله ورزشی را دارا می باشید، قطعا تمایل دارید که مردم مدام به سایت شما سر بزنند و از مقالات و محصولات شما دیدن نمایند. ایجاد ترافیک در سایت ورزشی می تواند به جذب  اسپانسرها، مشتری ها، مشترکان  کمک نماید و فرصت های دیگری را برای رشد تجارت شما فراهم می آورد.

 

با این حال، درست مانند هر ورزشی : شما باید اهدافی را تعیین کنید که می خواهید آن را مورد هدف قرار دهید. مثلا:  آیا به دنبال بهبود فروش خود هستید؟ آیا می خواهید نرخ گزاف گویی را کاهش دهید تا بازدید کننده بیشتری داشته باشید؟ آیا می خواهید برای یک کلمه کلیدی خاص، از رقبای خود پیشی بگیرید؟ و هزاران سوال دیگری که برای هدف خود تعیین می کنید. 

تعریف اهداف بسیار مهم است زیرا اگر هدف خاصی را  مورد نظر نداشته باشید، نمی توانید به نتیجه برسید. شاید شما خوش شانس باشید و بدون سئو و بهینه سازی  و حتی هدف خاصی به رتبه هایی در نتایج جستجو دست یابید اما مطمئنا این نتایج خوب، موقتی خواهند بود. عاقلانه ترین انتخاب این است که  باید بدانید دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید. در ادامه قصد داریم که نکات مهم برای سئو ورزشی سایت شما ارائه نماییم که قبل از آن، مروری بر مفاهیم سئو و چگونگی نمایش در موتورهای جستجو مانند گوگل می پردازیم.

مروری بر سئو ورزشی
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، یکی از تمرین هایی است که به افزایش ترافیک و بازدید در دو حالت کمی و کیفی به صورت جستجوهای ارگانیک انجام می شود و نتایج قابل قبولی را در موتورهای جستجو مانند گوگل، شاهد خواهید بود. اگر تا به حال، کلمه الگوریتم را در ارتباط با شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو شنیده اید، شاید فکر کنید که سئو یک فرمولی برای کامپیوتر طراحی شده است. با این حال، روانشناسی بسیاری وجود دارد که به بهبود سئو و بهینه سایت sport  نیز کمک می کند. در حالت کلی، شما می خواهید بفهمید که کاربران چه چیزهایی را در گوگل سرچ می کنند و به دنبال چه نوع محتوا هایی هستند. 

سرچ ارگانیک در مقابل دیگر جستجوها
از آنجا که شما از موتور جستجو برای رسیدن به هدف خود استفاده می کنید، قطعا با ساختار صفحه نیز آشنایی کافی دارید.

چند نتیجه اول در serp گوگل، معمولاً تبلیغات شرکت هایی است که برای قرار گرفتن در آن مکان، هزینه پرداخت کرده اند و مابقی نتایج نیز، ارگانیک هستند. یا به عبارت دیگر، نتایجی که به طور طبیعی لیست می شوند، قطعا با جستجوی کلمات کلیدی که در هر سایتی برای آن مطلب نوشته شده است، نمایش داده می شوند.

نتایج جستجوی ارگانیک نیز رتبه بندی هایی دارند که بر اساس سئو سایت خود به بالای صفحه رسیده اند و اینها انواع مختلفی هستند که با مراحلی که در زیر ذکر شده می توان به آنها دست یافت.

 اگر بودجه شما محدود است، نگران نباشید، چرا که در حدود 2.8 درصد از مردم برای تبلیغات گوگل، هزینه می کنند و شما می توانید با داشتن استراتژی سئو قوی و با حداقل هزینه، به نتیجه ای که مد نظر شما است، نائل آیید.

قفل و کلید در سئو سایت ورزشی
سنگ بنای سایت شما برای افزایش بازدید و ترافیک، استفاده از سئوی درست کلمات کلیدی می باشد. در یک محتوای بهینه شده، از کلمات کلیدی استفاده می شود که کاربر با جستجوی آن کلمه در موتورهای جستجو، قصد دارد که به آن محتوا دست یابد. اضافه کردن کلمات کلیدی مرتبط  با محتوای سایت، یکی از مهمترین راه هایی است که می توان به هدفتان دست یابید و کاربران زیادی را به سمت سایت خود سوق دهید.

اما اگر از کلمات کلیدی استفاده می کنید که مرتبط با سایت شما نیستند و یا محتوایی را که تولید کرده اید، پوشش نمی دهد، انتظار گرفتن رتبه از سمت گوگل نباشید. گوگل عموما این نوع محتواها یا سایت ها را با توجه به الگوریتم های گوگل، مانند پاندا مورد بررسی قرار می دهد و اگر خلاف آن ها ایجاد شده باشد، آن ها را جریمه یا به صفحات پایین تر گوگل هدایت می کند. پس علاوه بر تحلیل و بررسی رقبا در حوزه ورزش، باید به تحقیق کلمات کلیدی نیز بپردازید و نوع درست آن را برای گرفتن رتبه انتخاب نمایید.

چگالی کلمات کلیدیهر زمانی که یک تا پنج گزینه عالی پیدا کردید، آنها را به محتوای سایت خود اضافه نمایید. این می تواند صفحاتی مانند پست های وبلاگ، اعلامیه های مسابقه، نتایج بازی، صفحات پروفایل تیم و هر صفحه دیگری از سایت تیم  یا کالای ورزشی باشد.

در حالت ایده آل، تراکم کلمات کلیدی به کار رفته در صفحه، باید در 0.5حدود ٪ تا 2٪ باشد. شما می توانید برای بدست آوردن چگالی کلمات کلیدی  که در حال حاضر زیاد کاربرد ندارد، آن را با تقسیم تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی انتخابی در محتوای خود بر کل تعداد کلمات، محاسبه کنید. سپس ، در 100 ضرب 

کنید.

مثلا اگر کلمه کلمه کلیدی شما ” بازی های جام جهانی 98 “هست و 4 بار در 2000 کلمه( تعداد کلماتی که برای این موضوع نوشته شده است)، به کار رفته باشد و در 100 ضرب کنید، نتیجه مانند روبرو می شود:  0.2= 100 * (4/2000) 

اما یک نکته مهم وجود دارد: کلمات کلیدی باید اضافه شوند تا هنگام خواندن آن در یک جمله طبیعی به نظر برسند. همچنین باید فقط از یک کلمه کلیدی (که در طول یک صفحه تکرار می شود) در یک صفحه از سایت خود استفاده کنید.

این بدان معناست که شما نباید کلمه کلیدی را انتخاب کنید و از آن در چندین محتوای دیگر سایت استفاده نمایید و کلمه کلیدی باید منحصر به فرد برای یک صفحه باشد.  وارد کردن کلمات کلیدی به طور طبیعی در محتوا، به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا بفهمد شما  به تولید مطالب مفید و مرتبط می پردازید که همین کار، باعث نمایش بهتر در نتایج جستجو می شود.

انتخاب کلمات کلیدی مختلف در هر صفحه از وب سایت، تضمین می کند که می توانید در چندین صفحه اول نتایج جستجو شانس بیشتری برای جلب مخاطب خود داشته باشید و هر یک از صفحات سایت با دیگر صفحات سایت شما در رقابت نخواهند بود و به اصطلاح کنیبالیزیشن ایجاد نمی شود.

کلمات کلیدی Long-Tail
کلمات کلیدی از یک کلمه تشکیل شده اند، اما همچنین می توانند شامل چندین کلمه باشند تا به شما در بهینه سازی بهتر محتوای خود کمک کنند. این همان چیزی است که به عنوان کلمه کلیدی دم بلند یا long-tail keyword شناخته می شود.

به عنوان مثال، شما می توانید کلمه کلیدی “ورزشی” را انتخاب کنید. یا می توانید حتی بیشتر خاص و مرتبط با طرفداران (آینده) خود باشید. این کار را با انتخاب یک کلمه کلیدی دنباله دار مانند “بهترین تیم ورزشی” انجام دهید.

استراتژی سئو سایت ورزشی
اجرا و پیاده سازی استراتژی فقط برای حوزه اسپورت و ورزش نیست و در همه حوزه هایی که می خواهید سایت شما در رتبه یک قرار گیرد، نیز کاربرد دارد. در ادامه تعداد مهمی از مراحلی که می تواند به سایت شما در گرفتن رتبه کمک نماید، آورده شده است:

1- تحقیق کلمات کلیدی درست
در ابتدای کار، بعد از این که حوزه ورزشی خود را به صورت nich مشخص نمودید و هدفتان کاملا مشخص شد؛ حال، باید به دنبال کلماتی باشید که بتواند برای شما دارای سود بوده و حوزه کاری شما را به کاربران و علاقه مندان در آن حوزه  معرفی نماید. اگر در ابتدای کار، کلمات کلیدی شما نادرست باشد یا از کلماتی استفاده کرده باشید که کلی باشد، امکان کسب رتبه از گوگل را از دست خواهید داد. برای آنکه از کلمات کلیدی درستی استفاده نمایید و keyword research شما درست باشد از ابزارهای گوناگونی مانند keywordtool، google planner و غیره می توانید استفاده نمایید. اگر به دنبال لیست سایت هایی هستید که با ان آنالیز و تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید می توانید به مقاله تحقیق کلمات کلیدی مراجعه نمایید.

2- استفاده از پلاگین سئو ورزشی
اگر سایت شما از نوع وردپرس است، می توانید از انواع مختلف افزونه ها برای بهینه کردن سایت خود استفاده نمایید. یکی از افزونه هایی که خیلی کاربرد دارد و عموما در همه سایت های وردپرس یازان استفاده می شود، پلاگین یواست می باشد.

Yoast مرجع همه موارد SEO است و تعدادی آموزش، توصیه و پشتیبانی در سایت خود دارد. همچنین می توانید با یک پسوند عالی، کارها را یک قدم جلوتر بردارید. 

این افزونه به شما امکان می دهد عناوین صفحه مناسب موتور جستجو را برای هر یک از صفحات خود ایجاد کنید، جزئیات و دیسکریپشن خود را برای صفحه ایجاد نمایید و حتی به صورت خودکار می تواند نام نویسنده محتوا را به شما اضافه نماید.

وقتی خزنده های موتور جستجو می بینند که ساختار سایت شما درست است و عناوین با محتوای شما مطابقت دارند، طرفداران آینده شما بسیار راحت تر می توانند شما را در Google یا هر موتور جستجوی دیگری پیدا کنند.

3- بالا بردن بازی محتوای سایت ورزشی
نگرانی در مورد کلمات کلیدی هرچقدر خوب باشد، فاکتور بزرگی که بر رتبه بندی سئو شما تاثیر می گذارد، میزان زمانی است که افراد در هر بازدید از وب سایت شما صرف می کنند. این مفهوم به عنوان زمان سکونت یا dwell time شناخته می شود.

مطمئن شوید محتوایی که در سایت دارید، جذاب و گیرا باشد تا کاربران و طرفداران زیادی از آن استقبال کنند و در همان صفحه بمانند. یکی از بهترین راه هایی که می توانید کاربر را برای مدت زمان طولانی تری در آن نگاه دارید، استفاده از فیلم، تصاویر، اینفوگرافیک و پادکست است.

در اینجا چند ایده محتوا آورده شده است:

چگونه می توان با بازاریابی محتوایی برای تیم های ورزشی شروع به کار کرد
راهنمای شروع بلاگ در وب سایت تیم ورزشی شما
چگونه استراتژی بازاریابی محتوای خود را برای سال جدید برنامه ریزی کنیم
همچنین ، اگر کاربران، سایت و برند شما را به اندازه کافی دوست داشته باشند می توانند نام سایت شما را در گوگل بوکمارک کنند که این روشی خوبی برای افزایش ارزش سایت شما می باشد.

– استفاده از لینک سازی خارجی اگر سایت و صفحات سایت ورزشی شما به سایت های دیگر پیوندی نداشته باشد، امکان بازدید و ترافیک کاربر بسیار کم خواهد شد. برای دیده شدن در سایت با از لینک استفاده نمایید، اما چه نوع لینک هایی؟؟ در ادامه به معرفی دو نمونه لینک می پردازیم:

لینک داخلی یا لینک خارجی
در سئو دو نمونه لینک داریم که باید برای بهینه کردن سایت تیم ورزشی یا سایت خرید و فروش کالاهای اسپورت باید با آنها آشنا باشید. منظور از لینک های داخلی، همان لینک هایی هستند که کاربر با کلیک بر روی آن لینک ها به صفحات داخلی همان سایت مراجعه می کند و در مقابل، لینک های خارجی، لینک هایی هستند که از دیگر صفحات وب سایت ها به صفحات سایت شما پیوند خورده اند. استفاده از هر دو لینک برای کسب رتبه و دیده شدن در گوگل بسیار حائز اهمیت است و استفاده از لینک سازی داخلی، باعث می شود که گوگل با ساختار سایت ورزشی شما بیشتر آشنا شود و ارتباط بهتری با دیگر صفحات سایت پیدا نماید. پیوندهای خارجی هم که به سایت های دیگر اشاره میکنند، به شما در افزایش ارتباط، بهبود اعتبار و همچنین اعتبار کلی کاربران کمک می کند.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]