مزرعه لینک چیست و تاثیر آن در سئو

اگر چه  ایجاد لینک یکی از فاکتورهای مهم برای سئو سایت به حساب می آید، اما این بدین  معنی نیست که تمرکز خودمان را بر روی مزرعه لینک بگذاریم و لیستی از لینک های بی کیفیت را روانه صفحه مورد نظر نماییم. موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک فارم ها را به صورت اسپم می شناسند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو با داشتن الگوریتم های مخصوص به خود، لینک هایی که از طریق مزرعه لینک به صفحه ای از سایت انتقال داده شده است را شناسایی و جریمه می کنند.

متاسفانه بعضی از شرکت های خدمات سئو که کار بهینه سازی و افزایش جایگاه سایت در موتورهای جستجو را بر عهده دارند، از Link farming استفاده می کنند. آن سئوکاران، با استفاده از سایت هایی که مرتبط با موضوع صفحه نیستند، لینک های بی کیفیت را می خرند یا به صورت دستی آن را ایجاد می کنند. هدف آن ها، افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو است که متاسفانه با چنین روشی، امکان جریمه و پنالتی شدن این نوع سایت ها وجود دارد. در صورتی که متوجه این چنین لینک هایی در سایت خود شدید، حتما از روش disavow کردن بک لینک ها استفاده نمایید.

همانطور که می دانید، بسیاری از موتورهای جستجو تلاش می کنند که یک تعاملی بین وب سایت ها و اعتبار (authority) یک سایت ایجاد نمایند که همین امر باعث گرفتن رتبه در صفحه (page rank) می شود. برای گرفتن پیج رنک، بهتر است که سایت را از محتواهای با کیفیت پر کنید، به طوری که محتواها دارای لینک های معتبر از سایت هایی با اتوریتی بالا باشند. ما مدام درباره مزرعه لینک (link farm) صحبت میکنیم، اما هنوز نمیدانیم که چه فرقی با لینک های خارجی دارد. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

 

 

مزرعه لینک (link farm) چیست؟

مزرعه لینک یکی از سوالات پر استفاده برای بهینه سازی سایت بوده و  همچنین جز یکی از تکنیک های کلاه سیاه (black hat seo) به حساب می آید. لینک فارم، سایتی است که لینک های بسیار زیادی از دیگر سایت ها دریافت می کند که این لینک ها می تواند به صورت دستی یا  با خرید لینک های داخلی همراه باشد. با استفاده از مزرعه لینک می توان جایگاه سایت را در موتورهای جستجو افزایش داد، اما به خاطر دارا بودن لینک ها و محتواهای بی کیفیت، توسط موتورهای جستجو مورد جریمه قرار می گیرد. 

 

در حالت کلی، مزرعه لینک، به مجموعه ای از صفحات وب گفته می شود که با هدف لینک دادن به صفحه هدف  ایجاد شده اند، یعنی تعدادی از سایت ها که مرتبط با موضوع صفحه هدف نیستند، به صفحه مربوطه لینک میدهند و جایگاه سایت را افزایش می دهند. عموما این نوع لینک ها توسط پلتفرمی مانند وردپرس یا بلاگر ایجاد می شوند  که خودشان دارای ارزش و جایگاهی در موتورهای جستجو نیستند.

برای مطالعه بیشتر مقاله  راهکارهای سئو را بخوانید.

  آموزش سئو برای مبتدی ها (مفاهیم سئو مبتدی)چرا نباید از مزرعه لینک برای افزایش رتبه سایت استفاده کنیم؟
همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از مزرعه لینک، فقط به منظور افزایش جایگاه و رتبه در گوگل مورد استفاده قرار میگرفت که امروزه این روش، یک روش منسوخ شده به حساب می آید،  چرا که با استفاده از الگوریتم های آپدیت شده گوگل، استفاده از چنین روشی غیر ممکن است.

همانطور که الگوریتم پاندا، محتواهای با کیفیت و بدون کپی را برای افزایش رتبه در نظر می گیرد و به آن ها رنک میدهد، الگوریتم پنگوئن هم برای بررسی لینک های با کیفیت روی کار آمده است. پنگوئن، سایت هایی  که دارای تعداد زیادی لینک از سایت هایی که دارای محتواهای گوناگون و بی ارزش هستند را مشاهده کند، بلافاصله آن سایت را مورد جریمه قرار می دهد. در چنین مواردی نه تنها رتبه سایت، تنزل پیدا میکند، بلکه ممکن است، کل سایت هم از نتایج موتورهای جستجو خارج شود.

 

عموما گوگل با روش هایی که باعث رشد سریع سایت می شود، مخالف است و اعتقاد دارد که یک سایت، باید با گذراندن فرایندی در یک برهه زمانی خاص، رشد داشته باشد. مزرعه لینک، جزئی از تکنیک های تقلب برای افزایش رتبه در نتایج موتورهای جستجو به حساب می آید.

در صورتی که مطمئن نیستید، دارای چنین لینک هایی هستید، با مراجعه به مقاله Disavow بک لینک ها می توانید، لینک های مخرب و بی کیفیت را پیدا کنید و قبل از جریمه شدن، آن ها را از سایت پاک نمایید.

 

 آیا جایگزینی برای مزرعه لینک وجود دارد؟
با وجودیکه ساخت و ایجاد فارم لینک ها باعث افزایش رتبه سایت می شوند، اما به محض اینکه گوگل متوجه چنین عملی شود، بلافاصله با سایت مخاطی برخورد شدیدی می کند. ساخت لینک های با کیفیت باید در استراتژی سئویی یک سایت گنجانده شود. شاید خیلی ها این دیدگاه را داشته باشند که با لینک های زیاد میتوانند به هدفی که دارند برسند، اما داشتن لینک های بی کیفیت زیاد در مقابل لینک های کم  وبا کیفیت، دارای ارزش بسیار کمی بوده است. برای دریافت لینک های با کیفیت می توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

استفاده از وبلاگ های معتبر
شما می توانید با مراجعه به وبلاگ هایی که دارای ارزش زیاد هستند و همچنین  دسته بندی موضوعی شما را دارا می باشند، لینک های با کیفیت دریافت نمایید. البته برای دریافت لینک، ممکن است که آن سایت ها با شما همکاری نکنند، اما شما نباید دست از کار بکشید و باید به چنین وبلاگ هایی ایمیل بزنید.

استفاده از پست مهمان
بعضی از سایت ها دارای بخش پست مهمان هستند و اجازه لینک سازی را به شما میدهند، که در چنین مواردی می توانید، لینک های با کیفیت تولید نمایید.


استفاده از اینفوگرافی
بسیار شنیده می شود که استفاده از ارزش یک عکس خیلی بیشتر از کلماتی است که در محتوا نوشته می شود. در صورتی که خودتان نمیتوانید اینفوگرافی تولید نمایید، حتما شخصی  که دارای چنین تخصصی است را استخدام نمایید.شما می توانید، لینک چنین صفحه ای را در پست مهمان یا وبلاگ های معتبر منتشر نمایید.

استفاده از سایت های web2
در وب،  تعداد زیادی سایت ایرانی و خارجی وجود دارد که امکان ایجاد یک سایت را برای ما فراهم می کند و عموما به چنین سایت هایی، سایت ساز گفته می شود. در چنین سایت هایی، امکان ایجاد یک سایت به صورت مجزا وجود دارد که می توانید با داشتن ارزش آن سایت، به صفحه هدف خود، لینک با ارزش انتقال دهید. برای ساخت بک لینک web 2.0 می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید، لطفا نظرات خود را در دیدگاه برای ما ارسال نمایید.


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]